سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد اینورتر در چیست

کاربرد اینورتر در افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش تعمیر و نگهداری

روش‌ های تک سرعتی موتور را به طور ناگهانی استارت می‌زنند و آن را در معرض گشتاور استارت بالا و نوسانات جریان قرار می‌دهند که تا 10 برابر جریان بار کامل است. از سوی دیگر، اینورتر های AC به طور یکنواخت و تدریجی موتور را تا سرعت عملیاتی بالا می‌ برند تا موجب کاهش تنش مکانیکی و الکتریکی، کاهش هزینه‌ های تعمیر و نگهداری و افزایش عمر موتور و تجهیزات مربوطه شوند.

راه اندازهای نرم یا سافت استارترها قادر به افزایش سرعت موتور به طور تدریجی هستند، اما به دلیل ولت کنترل بودن تنها میتوانند جریان راه اندازی 10 برابری را به 5 برابر کاهش دهند اما در درایوها ما شاهد آن هستیم که جریان راه اندازی به ندرت بالاتر از جریان نامی موتور افزایش میابد و درایوها را می‌توان برنامه ‌نویسی کرد تا سرعت موتور را به طور بسیار تدریجی‌ تر و هموارتر بالا ببرند و می‌توانند موتور را با سرعتی کمتر از سرعت کامل به کار اندازند تا سایش و پارگی را کاهش دهند.

اینورتر های AC همچنین می‌توانند موتور را با الگوهای تخصصی به کار اندازند تا تنش مکانیکی و الکتریکی را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، الگوی منحنی S را می‌توان به کاربرد نقاله اعمال کرد که موجب کنترل نرم‌ تر کاهش شتاب و افزایش شتاب می‌شود که باعث کاهش خلاصی می‌شود که می‌تواند هنگام افزایش یا کاهش شتاب نوار نقاله رخ دهد.

دلایل زیاد و مختلفی برای کاریرد اینورتر در صنعت وجود دارد. در برخی کاربردها از قبیل ماشین های کاغذ سازی نمی توانند بدون درایوها شروع به کار کنند، درحالی که در برخی کاربردهای دیگر مثل پمپ های سانتریفیوژ درایو ها می توانند به منظور (energy saving) صرفه جویی در انرژی بسیار مفید باشند.

به طور کلی، اینورتر ها به دلایل زیر استفاده می شوند:

  • تطبیق سرعت اینورتر ها با نیازمندی فرآیند.
  • تطبیق گشتاور اینورتر با نیازمندی فرآیند.
  • صرفه جویی در انرژی و بهبود کارآیی.

تفاوت اینورتر و درایو در چیست و کدام درست است؟

درایو صنعتی از چند اجزا تشکیل شده که در ابتدا برق ورودی که برق AC هست از طریق رکتیفایر یا همان یک سو کننده به برق DC تبدیل می شود. اینجاست که هر پارامتری را که تغییر می دهیم روی این ولتاژ یعنی ولتاژ DC اعمال می شود (باید اشاره کنم که به جز این دو بخش یعنی کانورتر و اینورتر، بخش های دیگری هم دارد) و از طریق اینورتر به ولتاژ AC تبدیل می شود. در حقیقت اینورتر بخشی از یک درایو محسوب می شود.

در نتیجه بجای این اینورتر بهتر است بگوییم درایو، ولی عموم افراد این تجهیز را اینورتر می نامند که اشتباه است

مشاهده نسخه کامل مقاله کاربرد اینورتر+ دانلود نسخه pdf